کد مطلب:148541 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131

دشمنی های مروان با آل علی
معاویه، مروان (با آن همه ناپاكی و عداوتی كه با اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله داشت) فرماندار مدینه كرد، و به او دستور داد حقوقی را برای جوانان قریش قرار دهند، نقل شده امام سجاد علیه السلام می گوید: مروان به من گفت نام تو چیست؟ گفتم علی پسر حسین، گفت: نام برادرت چیست؟ گفتم علی، گفت: علی و علی، پدرت چرا نام همه ی فرزندش را علی گذاشته است؟

نزد پدرم امام حسین علیه السلام آمدم و ماجرا را گفتم، فرمود: وای (و عذاب خدا) بر مروان پسر زرقاء (زن بدكار) اگر صد فرزند داشتم دوست داشتم همه را به نام علی بگذارم. [1] .

تاریخ نویسان می نویسند: مروان بعد از حادثه ی جنگ جمل، به معاویه پیوست و از طرف او دوبار، حاكم مدینه شد و در روزهای جمعه در خطبه نماز، به حضرت علی علیه السلام بدگویی می نمود. [2] .

مردانی بزرگ و وارسته از عراق و حجاز به حضور امام حسین علیه السلام می آمدند و درباره ی اوضاع با او صحبت می كردند، مروان برای معاویه نوشت و جریان رفت و آمد بزرگان به خانه ی حسین علیه السلام را شرح داد، و در ضمن تذكر داد كه از وجود حسین ایمن نیستم در این باره


نظرت را بنویس.

معاویه در پاسخ نوشت: «از مضمون نامه آگاه شدم، با حسین علیه السلام رو در رو نشود و كاری به او و بیعت نكردن او نداشته باش.» [3] .


[1] كافي، ج 6، ص 19، (باب الاسماء والكني، حديث 7).

[2] تتمةالمنتهي، ص 54.

[3] بحار، ج 44، ص 212.